Makan

Macam ni kawan gua cerita;

Keluarga makngah membe gua kalau bab makan memang berkira kata membe gua. Berkira sampai tahap betul betul berkira. Contoh macam kalau seorang boleh makan dua ketul ayam, dua ketul ayam sahajalah lu makan. Nak lebih lu makan la tulang ayam lu takpon tulang ayam orang lain. Ianya muktamad. Tak lebih tak kurang.

Jadi pada satu perjumpaan keluarga, kawan gua sudah angkat dua ketul ayam goreng dalam satu pinggang. Apa cerita tengah lapar makan nasi kat rumah saudara makan seketul ayam je. Baik makan kat rumah sendiri tak pon lepak KFC, kata kawan gua. Nak men-klimaks-kan cerita, anak makngah membe gua sudah nampak membe gua angkat dua ketul ayam.

Lalu anak makngah membe gua mengadu,

"Mak!! Dia ambil ayam dua ketul."

Mendengar ayat tersebut, secara automatik membe angkat lagi seketul ayam. Dengan selamba membe gua tuang kicap, duduk, makan dengan penuh nikmat tiga ketul ayam.

Anak makngah membe gua diam. Muka makngah membe gua kelat. Kata membe gua.

1 comment:

Qib said...

Jimat betul! Pinggan jadi pinggang, pun boleh! haha